Pohonné hmoty nás tento rok privádzajú do vývrtky. Na pumpe radšej zavierame oči, nech tie ceny nevidíme. Takmer dve eurá za liter. Ponúka sa otázka, prečo je to také drahé a kto na tom zarába.
Je za tým cena ropy. Už vlani bola vysoká a navyše prišiel Putinov agresívny vpád na Ukrajinu, ktorý vyhnal ceny nad 100 dolárov za barel.
Drahý benzín a nafta je teda súčasť Putinovho balíčka obyvateľom Európy. Drahé pohonné hmoty, drahý plyn a elektrina, drahé obilie, olej…
Obavy z nedostatku ženú ceny vysoko a doplácajú na to tí, čo jedia, jazdia, kúria a svietia. Niekto však na tom predsa len zarába.
Napríklad rafinérie, ktoré spracúvajú ruskú ropu. Západné krajiny ju totiž odmietajú a Rusi na ňu ponúkajú až tretinové zľavy, aby ju vôbec vypredali.
Jeden z tých, čo ju nakupuje, je práve Slovnaft. Maďarský MOL, ktorému Slovnaft patrí, na spracovaní ruskej ropy parádne zarába. Na jednom bareli v marci až 35 dolárov, kým v januári to boli iba 4 doláre.
Špekuluje sa dokonca o tom, že maďarský premiér Orbán vďaka tomu môže zastropovať ceny benzínu a nafty v Maďarsku na cca 1,30 eur za liter.
Napriek tomu ich MOL na Slovensku a v Česku predáva po 1,80 €. Z nadmerných ziskov u nás zjavne financoval svoju populistickú volebnú kampaň v Maďarsku.
PREČÍTAJTE SI TIEŽ: KREMSKÝ: Viac rodinám automaticky neznamená menej samosprávam
Keď teda minister financií Igor Matovič vyrokoval so Slovnaftom dohodu, že štát mimoriadne zdaní jeho nadmerné zisky, zdalo sa že budú všetci spokojní.
Aj štát, ktorý dostane navyše 300 miliónov eur ročne, aj rafinéria, ktorá aj tak dobre zarobí, ale najmä občania, ktorým štát pomôže zvládnuť vysoké ceny, napríklad aj pohonných hmôt.
Na obranu Slovnaftu sa postavil len jeden človek – minister hospodárstva Richard Sulík. Mal by obhajovať záujmy štátu, lenže naopak – háji súkromnú firmu, navyše s maďarským majiteľom a výrazným ruským vplyvom. Zvláštne.
Stačí si však všimnúť, že šéf Slovnaftu Oszkár Világi má roky silný vplyv na slovenskú politiku. Cez jeho blízkeho biznis partnera Jána Sabola ho možno vidieť aj v pozadí Sulíkovej strany SaS.
Náhoda? Nemyslím. Nedáva to logiku, prečo by mal byť práve Slovnaft chránené zviera. Jediný dôvod môže byť jeho presah do slovenskej politiky.
Peter Kremský, poslanec NR SR za OĽaNO a predseda Výboru pre hospodárske záležitosti